Auteur
Beagle Crew
Datum
op 18-03-2009 11:13
Reacties
139

Contact

Email: Mail de redactie.
Tel: +31 35 67 12 911

VPRO Beagle
Postbus 11
1200 JC Hilversum
Netherlands

Bezoekadres:
Mediapark
Sumatralaan 49
1217 GP Hilversum

Volg Beagle, in het kielzog van Darwin ook op:
Twitter
Hyves
Facebook
Flickr
YouTube

Reacties (139)

  • Auteur
    mario
    Datum
    op 30-08-2009 19:47
    Reactie

    was afgelopn vrijdag bij het vertrek. Een bijzonder moment, zeker op het moment dat we met de fantastische melancholische klezmer muziek op het westerstaketsel stonden en de boot voorbij kwam. Ik heb nu paar keer website bezocht maar zie nergens beelden van Webcams. Moeten die nog opstarten of zoek ik niet goed?

    Succes en goede reis (een " droge beagle"

  • Auteur
    wwd
    Datum
    op 31-08-2009 17:15
    Reactie

    Er wordt op dit moment nog hard gewerkt aan de live verbinding met de clipper Stad Amsterdam. We hebben contact, maar nog niet voldoende om de live video op de site te kunnen laten zien. Hopelijk lukt het om morgenochtend de laatste hobbels weg te nemen, zodat we live kunnen meekijken met de Beagles!

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 01-09-2009 10:37
    Reactie

    De hele bemanning van de Stad Amsterdam een behouden vaart en een veilige thuiskomst.
    Lex maak er een mooie reportage van, ik volg het op de voet.

  • Auteur
    astrid
    Datum
    op 01-09-2009 15:17
    Reactie

    Beste mensen alle succes en behouden vaart met de stad Amsterdam. Ik hoop te gaan genieten van allle belevenissen, reis 9 maanden met jullie mee, maar jammer nu nog geen beeld, site vind ik nog een beetje rommelig. Wat mij betreft mag er nog meer media aandacht komen voor de reis, er is b.v. geen rechtsreekse uitzending van de afvaart! Astrid

  • Auteur
    Bert Schreuders
    Datum
    op 04-09-2009 19:01
    Reactie

    Ik was zeer nieuwsgierig naar deze hele operatie. Ik hoorde vanmiddag op de VPRO dat de webcam live was. Ik heb direct gekeken en wat een anti-climax: DRIE ROKENDE MENSEN IN BEELD, twee mannen en een vrouw. Werkelijk ongelooflijk. Dat staat in mijn beleving helemaal haaks op het karakter van deze milieureis. Misschien moeten de rokers uit beeld blijven.

    met vriendelijke greot,

    Bert Schreuders

  • Auteur
    Luc Buijsrogge
    Datum
    op 06-09-2009 16:31
    Reactie

    Hallo,
    Hoe kan ik de webcams bekijken?
    Ik vind ze nergens.
    Groetjes,
    Luc

  • Auteur
    Rick
    Datum
    op 07-09-2009 23:24
    Reactie

    Hoi Lui,
    Rokers, zeilers, drinkers en zangers, kom maar gewoon in beeld hoor, geen punt. Heeft niks meer of minder met milieu te maken dan een schijtende meeuw of ronkende diesel. Jeetje, milieuridders aller landen ... maak je druk om échte zaken (ben zelf een niet roker hoor)
    Toch nog een vraagje: de crew, ik zie alleen de TV mensen en wetenschappers. Waar zijn de mensen die het schip varen? Een idee om deze zeelui ook op de site te zetten? Als er een groep mensen is die het mogelijk maakt dat het schip de wereld rondkomt....

  • Auteur
    jeroen
    Datum
    op 09-09-2009 17:34
    Reactie

    de rook moet je maar doorheen kijken.
    ik vind dit een prachtig initiatief,dat de britten dit niet bedacht hebben,super!
    maar huil oh huil,wat is die website tenen krommend!
    elke keer als ik iets aan klik moet die hele site weer binnen gehaald worden.
    verder geniet ik ervan.
    jeroen reijman.

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 10-09-2009 13:15
    Reactie

    Hello Redmond,

    Have a good time on board, it's a great adventure!
    I hope you write a new book about you Beagletrips.
    A lot of fun.
    See you in Holland next time.

    Your friend,

    Regina van Weerdhuizen

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 12-09-2009 02:02
    Reactie

    Gefeliciteerd Bert en Hanneke met het vinden van het ei.
    Regina

  • Auteur
    A.B.de Boer
    Datum
    op 13-09-2009 21:45
    Reactie

    Ik heb me zo verheugd op de Darwin/Beagle serie, heb nu 15 minuten gekeken en krijg hoge bloeddruk van de overheersende muziek.
    Zelfs door gesprekken en stemmen met tekst en uitleg heen is vaak de irritante afleidende dominante muziek te horen. Laat toch gewoon de omgevingsgeluiden horen, de muziek bij documentaires wordt steeds dominanter en irritanter. Mijn man is er al bij weggelopen, ondanks zijn interesse voor Darwin.
    Stop de muziekdictatuur bij informatieve programma's, ik wil me verdiepen in de informatie en de beelden en de omgeving horen en beleven.

  • Auteur
    jaap van den Brink
    Datum
    op 13-09-2009 23:58
    Reactie

    Eindelijk de eerste aflevering kunnen zien. Jammer dat de live-stream verbinding met 't schip zo gebrekkig is. Volg de reis op internet al vanaf het vertrek. Begreep dat 't vanmiddag weer vanaf Tenerife richting Kaap Verdië vertrokken is? Op Sailwx.info staat de laatste positie nog vóór Tenerife gelogd op 11-09 om 00.00. Wordt deze info weer wat vaker geupdate nu ze weer onderweg zijn?

  • Auteur
    peter
    Datum
    op 14-09-2009 15:34
    Reactie

    Hallo iedereen aan boord.
    Ik heb een mooie eerste aflevering gezien op tv, laat zich lezen als een spannend jongensboek.
    Dit smaakt naar meer!
    Veel succes, peter.

  • Auteur
    Tom
    Datum
    op 14-09-2009 17:05
    Reactie

    Geweldige website. Het kost enige inspanning hem te leren kennen, maar dat lijkt me bij dit Beagle project juist een sterk punt :). De site ziet er goed uit, scoort goed in interactie ontwerp en is technisch hoogstaand.
    En voor de zeikerds die zeuren over muziek op tv en de opzet van deze prachtige site: helaas voor jullie, maar we leven niet in meer 1831. Wen er maar aan :).

  • Auteur
    f.j.a. van der ent
    Datum
    op 14-09-2009 20:48
    Reactie

    hallo iedereen aanboord
    we hebben genoten van de eerste uitzending.
    we wensen en ieder een behouden vaart en goede zee benen.
    sahara it's beautyful to see your family I hope that your children have a good time and whish them a good journey.
    this is a way to give everything that children needs to have a good
    live in the future. this is life.
    wonderful to see the whales.
    good luck
    fam van der ent ( spijkenisse )

  • Auteur
    Rolf
    Datum
    op 14-09-2009 21:52
    Reactie

    Het is wel kicken hoor! Zo'n avontuur. Ik heb the voyage of the Beagle gelezen als voorbereiding. en ik ga het avontuur intensief volgen, Vanachter mijn bureautje. Succes allemaal met de reis, elkaar en de onderzoeken.
    Lex, heb jij in Rijswijk op de middelbare school gezeten?

    Groet
    Rolf

  • Auteur
    Stijn Oomes
    Datum
    op 17-09-2009 22:01
    Reactie

    ik volg simultaan via internet de Algemene Beschouwingen in de 2de kamer en de zonsondergang op de plek waar de Beagle zich nu bevindt - het is bij jullie nu 18:59 uur, en ondanks de duisternis zie ik nog steeds het deinen van het schip; hier in Nederland is het bijna tijd voor het 22 uur journaal ...

    behouden vaart, Stijn

  • Auteur
    Kees kraak
    Datum
    op 18-09-2009 22:57
    Reactie

    Gaaf, gaaf, gaaf.

    Heb net jullie eerste uitzending via internet bekeken.
    Wat een enorm spectakel, dit doet recht aan alles dat Charles Darwin ons heeft gegeven.

    Zelf ben ik zeezeiler en heb al jaren de droom en het verlangen om de reis van Charles Darwin zelf te varen.
    Jullie zijn mijn inspiratie deze droom tot werkelijkheid te maken.

    Vanaf nu zal ik iedere zondagavond aan de buis gekluisterd zijn, om daarna mijn plannen te maken voor de komende jaren.

    VPRO en crew, mijn complimenten, dit is tv die de publieke omroep sinds decennia niet meer heeft gemaakt.
    Jullie zijn een voorbeeld voor alle partijen in Hilversum.

    Echt top.

    Vriendelijke groet,

    Kees Kraak
    Sliedrecht.

  • Auteur
    Tom
    Datum
    op 20-09-2009 21:54
    Reactie

    Wat een óntzettend mooi tv programma!!

    Na twee afleveringen leef ik helemaal mee met iedereen op 't schip. Prachtige beelden ook; komt helemaal tot z'n recht op HD tv :-) Je hebt helemaal 't gevoel dat je erbij bent en leeft mee met de reizigers. De ideale mix van wetenschap en 'real life soap'. Ga zo door!!

  • Auteur
    Kees Kraak
    Datum
    op 20-09-2009 21:58
    Reactie

    Geweldig, geweldig, geweldig.

    Jezus wat gaaf (weet niet of dit nu een gepaste opmerking is in de context van Charles Darwin) een juweel van een uitzending, en dit was pas de tweede.

    Stomverbaasd dat dit allemaal door de Nederlandse publieke omroep wordt gemaakt.

    Ik heb enorm genoten van aflevering 2, kijk meerdere keren per dag op de site en begin bijna jaloers te worden dat ik geen deel uit maak van dit zo bijzondere project.

    Ook de wetenschappelijke benadering, welke goed begrijpbaar is voor ieder weldenkend mens, is echt een aanwinst te noemen.

    Ik sluit af met de mededeling dat wanneer zeeziekte een echt probleem gaat worden ik beschikbaar ben om aan boord te komen, want zeeziek ben ik nog nooit geweest.

    Wellicht kan ik het dek schrobben.

    Vriendelijke groet en ontzettend veel succes met jullie verdere reis en programma's.

    Kees Kraak
    Sliedrecht.

  • Auteur
    Kees Kraak
    Datum
    op 20-09-2009 22:14
    Reactie

    Nog even een reactie op de berichten van Jaap.

    Jaap het is jammer dat je hier zulke negatieve berichten plaatst.
    In heel het leven zijn negatieve zaken te ontdekken, wanneer je blijft zoeken zul je ze ook vinden.

    Genieten en open staan voor positieve zaken is dan best lastig.

    Ik wens je veel genot.

    Kees Kraak.
    Sliedrecht.

  • Auteur
    Remko G.
    Datum
    op 20-09-2009 22:15
    Reactie

    Ik heb wederom genoten van de uitzending. Een kleine storende factor: het logo van Nederland 2. Het trekt de aandacht en schermt een deel van de titels af.

  • Auteur
    Jaap Haag
    Datum
    op 20-09-2009 22:46
    Reactie

    Alle lof voor het initiatief tot deze productie. Geweldig. Maar de eerste twee uitzendingen riepen ook kritiek op. Want wat we tot nu toe zagen, was wel heel erg door het oog van de mee varende wetenschappers en programmamakers. Over het schip, over de bemanning, over de navigatie, over het werk aan dek en in het want worden we maar weinig geïnformeerd en krijgen we slechts mondjesmaat iets te zien. Hoe voelt het om dertig meter boven dek op een ra een zeil binnen te halen? Of staande aan het roer het schip op koers te houden? Of op een stampende voorplecht op de uitkijk te staan? Dat zou je als kijker willen meebeleven. Maar als het schip en zijn bemanning slechts decor blijven vrees ik al na enkele uitzendingen te zullen afhaken. Hopelijk wordt in de komende uitzendingen echter een betere balans gevonden tussen wetenschap, avontuur en zeemanschap.
    Jaap Haag
    Diemen

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 21-09-2009 01:04
    Reactie

    Wat een prachtige uitzending, en dit was pas nummer 2!
    De foto's waren schitterend, dit moet echt apart in een boek.
    Er gaat een andere wereld voor je open.
    Ik wens iedereen een fantastische tijd en vooral goed weer.
    De VPRO heeft in de gids een mooie reportage over de Beaglereis geplaatst. Een must voor Darwin fanaten!

    Regina

  • Auteur
    Peter Bakx
    Datum
    op 23-09-2009 12:31
    Reactie

    Hallo mensen, schitterend deze reis. Ik geniet heel veel van de beelden van Beagle-life.Prachtig. Iedere dag kijk ik even waar jullie zijn. Ik heb zelf ooit een zeilreis gemaakt vanuit Nederland naar Zweden. Dus ik kan me iets voorstellen bij het aan boord zijn.

    Ik vind dit een van de meest interessante programma's die ik ooit heb gezien. Ik wens jullie met alles wat jullie doen heel veel succes!!!

  • Auteur
    tomhom
    Datum
    op 23-09-2009 19:02
    Reactie

    Oeps, ik krijg de eerste uitzending twee keer - ook bij 20 september. Kan dat even beter?

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 24-09-2009 13:37
    Reactie

    Beste Govert,

    Wat een mooie beelden heb je gemaakt, mijn complimenten!
    Ik hoop dat we ze ook in de uitzending kunnen bewonderen.

    Met een hartelijke groet, Regina

  • Auteur
    Annette Reinboud
    Datum
    op 27-09-2009 18:21
    Reactie

    Omdat niemand voor een ander kan bepalen hoe toegevoegd geluid/muziek binnenkomt en het overbekend is dat er altijd mensen zijn die daar last van ondervinden, waarom kan dat dan niet heel simpel, alleen al uit medemenselijkheid wegblijven?
    Voor mensen die geen last hebben van wél muziek, is het zónder muziek een programma bekijken dus óók geen punt!
    En zo ja, dan kan je thuis je eigen muziek erbij laten klinken.
    Iedereen tevreden!

    Voor mij persoonlijk had ik al genoeg aan de promo: ik kan er niet naar kijken.
    Als zo'n reis écht zo belangrijk is dan snap ik die keuze helemaal niet, temeer daar het over de kwetsbaarheid van Moeder Natuur gaat en wat we daar gezamenlijk aan kunnen en moeten doen.
    Onze aarde moet zich juist dan in natuurlijke staat kenbaar maken!
    Mogen we dat alstublieft nog meemaken?

  • Auteur
    Herman Dasselaar
    Datum
    op 27-09-2009 22:01
    Reactie

    Wat een progamma echt uniek jongens jullie gaan geschiedenis maken. Let maar op!!!

    Geniet ervan!!
    Zou graag aan boord zijn.

    Herman Dasselaar

  • Auteur
    kees kraak
    Datum
    op 28-09-2009 00:36
    Reactie

    Alle begin is moeilijk.

    Maar dit zal beter moeten, een hele uitzending besteden aan een enkel ei dat al 15 miljoen jaar meer weet dan wij, een bloedstolsel en een heeeeeeeeeeel lang verhaal over El Teide die half Europa al echt wel eens gezien heeft.
    Kom op zeg jullie kunnen beter.

    Overigens zitten jullie in 'real time' al halverwege de oversteek terwijl 'wij' nog op Tenerife zitten.
    Aan het einde van de reis hebben we zo nog heel wat afleveringen te gaan.

  • Auteur
    Gerrit Kappert
    Datum
    op 29-09-2009 21:23
    Reactie

    Zouden jullie op 7 oktober in Salvador de Bahia kapitein Della Santa van de Capitan Miranda succes willen wensen met de "race" tegen de Stad Amsterdam .
    Iedereen veel succes gewenst met deze fantastische reis.

    Goede vaart toegewenst.

    Liason officer van de Capitan Miranda Delfsail 2009
    Gerrit Kappert

  • Auteur
    Jan Vanhentenrijck
    Datum
    op 30-09-2009 11:12
    Reactie

    Goeie vaart en ........"Tis the set of the sail that decides the goal, and not the storm of life" (Ella Wheeler Wilcox)

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 01-10-2009 11:11
    Reactie

    Hallo Beagles,

    Alles oké ? Ik zie de live beelden van de Stad Amsterdam, maar ligt de boot nu in het haventje van Fernando de Noronha of daarbuiten?
    Kunnen we dat ook zien op google-maps?
    Ik heb wel het haventje in beeld met verschillende boten, maar het is te ver weg om iets te kunnen onderscheiden.
    Laat het ons weten, aub!
    Het is zo leuk om de boot te volgen.
    Regina

  • Auteur
    Shirah Lachmann
    Datum
    op 04-10-2009 20:16
    Reactie

    Snel de aflevering van vorige week zondag ingehaald voordat straks de volgende aflevering start. Mooi hoor, de vondst van het fossiele ei. Desnoods lijkt de wetenschapper er wel de diepte voor in te willen duiken. Mooi relativerend ook het commentaar van de Belgische deelnemer (sorry, je naam is nog niet vaak genoeg langs gekomen) boven in de mast over het soort helden waar een vrouw voor zou kiezen als potentiële 'leverancier' van kinderen.
    Klein punt van kritiek: kan Hilversum iets minder snel muziek bij de beelden zetten? Als Sarah Darwin bovenop de Teide staat, hoor ik graag die wind om het gezelschap heensuizen, waarom moet daar muziek onder worden gezet?

  • Auteur
    Jeroen Wapenaar
    Datum
    op 04-10-2009 21:40
    Reactie

    Het is een lovenswaardig project, dat een uitstekende mogelijkheid biedt om de problemen waar Moeder Natuur mee worstelt aan de kaak te stellen en de rol van de mens te
    belichten. Ontbossing, vervuiling, jacht en ontginning bedreigen de flora en fauna in grote mate, eigenlijk is het geen 5 maar 1 voor 12. Tot nu toe zie ik dit echter niet of
    nauwelijks terug in de uitzendingen. Ik hoop oprecht dat dit thema nog wel naar voren komt, want het werd groots aangekondigd als een programma dat op zoek gaat naar de toestand
    van de natuur. Of blijft het beperkt tot (wel fraaie) filmpjes over de plekken die Darwin bezocht en wetenschappelijke experimenten, dus zonder echte discussie en harde feiten
    over de toestand van de natuur? Dat zou zonde zijn, in mijn optiek. Hoor graag. Jeroen Wapenaar

  • Auteur
    Blaauw
    Datum
    op 04-10-2009 21:57
    Reactie

    011° 31' 53" S 037° 10' 17" W is jullie positie vlgs de website.
    Maar dat is op het land vlgs googlearth. Hoe moet dat nu verder?
    gr/Blaauw

  • Auteur
    Blaauw
    Datum
    op 04-10-2009 21:59
    Reactie

    011° 31' 53" S 037° 10' 17" W is jullie positie vlgs. de website.
    Maar vlgs googlearth is dat op het land. Hoe moet dat nu verder?
    gr/Blaauw

  • Auteur
    Ronald
    Datum
    op 05-10-2009 14:01
    Reactie

    Beste mensen die dit mogelijk maken: Bedankt. Ik heb tot nu toe met veel plezier zitten kijken naar de afleveringen, en zal dit ook zeker blijven doen.

    Ook voel ik een klein beetje trots op het moment dat ik bedenk dat niet de Engelsen, maar wij Hollanders deze reis nadoen. Chapeau!

    Veel succes nog, maar vooral veel plezier!

    Met vrolijke groet,
    Ronald Boekhoorn

  • Auteur
    charlievandriel
    Datum
    op 05-10-2009 16:44
    Reactie

    Hallo gelukkigen aan boord mijn vrouw en ik zitten met veel plezier te kijken. Er was ons echter bij deel vier (kaap Verdische eilanden)
    een vraag blijven hangen de stofdeskundige had het over oud en nieuw water of te wel verschil in leeftijd.
    Ik dacht dat er een constante watercyclus was,kan iemand mij vertellen hoe dat zit
    bvd Charlie

  • Auteur
    Bert Douwe
    Datum
    op 08-10-2009 14:37
    Reactie

    Hallo technische dienst Beagle,

    De site is fantastisch met name de prachtige beelden op de Beagle Live Video van een 10.4 knt. lopende Stad Amsterdam. Is het mogelijk om de camara cardanisch op te hangen, zodat de horizon ook horizontaal is ?

    Veel succes met de missie.

    Vriendelijke groet,

    Bert Douwe.

  • Auteur
    Ad
    Datum
    op 10-10-2009 10:50
    Reactie

    Prachtig die live beelden!
    Het valt me wel op dat de Amsterdam bij 3,2 m/sec wind 4,8knopen kan lopen.Ik wou dat mijn boot dat ook kon. Bovendien ziet het er op de live beelden heel wat ruiger uit.
    Dat laatste kan ook wel kloppen want als ik op de grib files van dat gebied kijk komt er nog wel meer aan....
    Is de windmeter soms kapot??
    Gelukkig is de temperatuur wel redelijk.
    Verder een heel goede vaart gewenst!
    Ad

  • Auteur
    Andreas de Lizer
    Datum
    op 19-10-2009 03:08
    Reactie

    Waarom functioneren jullie webcams op de boot zo gebrekkig? Volgens mij zijn er 4 geinstalleerd maar het is doorgaans maar één die af en toe functioneert. Klopt het ook dat er geen geluid bij zit? Jammer zo voor het spannende gevoel met jullie mee te kunnen reizen op de boot. Is hier technisch nog verandering in te brengen?

    Met vriendelijke groet,
    Andreas de Lizer

  • Auteur
    Erik
    Datum
    op 19-10-2009 19:42
    Reactie

    Hoe kan ik de uitzendingen op de site bekijken op mijn laptop met Linux (ubuntu 9.04)?

    Alvast bedankt.

    Groet, Erik

  • Auteur
    Matthieu
    Datum
    op 23-10-2009 11:15
    Reactie

    Hoi gijs,
    Ik heb de video van de storm zitten kijken; lijkt me best spannend!
    zou niks voor mij zijn, haha, maar ik denk dat jij geniet!?
    Heel veel succes en groeten van je Pa!

  • Auteur
    Peter Boone
    Datum
    op 24-10-2009 15:09
    Reactie

    Zit ik naar het vertrek te kijken op de webcam, gaat er een knuppel met z'n pens voor de webcam staan, let er dan nieand op, graag een beetje regie !!!! &%$#@

  • Auteur
    zomalo
    Datum
    op 25-10-2009 22:07
    Reactie

    Hi allen,
    Zit elke week met bijzonder veel genoegen te kijken naar jullie verslag op de zondagavond. Waanzinnig !! En wat verheug ik mij op de volgende uitzendingen die dan nog dichter bij zullen lijken omdat mijn neefje Timo jullie team zal komen versterken. Behouden vaart !! Warme groet, Marion

  • Auteur
    eef
    Datum
    op 26-10-2009 00:13
    Reactie

    @andreas: 4 webcams, maar vanwege beperkte verbinding maar 1 livestream. Die vullen we met ofwel 1 vd webcams, ofwel met alle 4 tegelijk in klein formaat. Geluid zetten we slechts af & toe open (in principe elke zo-avond na de uitzending), dit ivm. privacy aan boord. We kijken nog of we 'ambient' geluid kunnen open zetten (bv. ergens hoog in een mast).

    @erik: Heb je UItzending gemist geprobeerd?

    @peter Boone: regie op de webcam is 24/7 niet mogelijk, maar we zullen er bij ' events' wat beter op letten!

  • Auteur
    Sonja Slooten
    Datum
    op 29-10-2009 11:52
    Reactie

    Redmond,

    So glad you' re back! Wish you a good health and a lot of fun.

  • Auteur
    Peter Cornelis
    Datum
    op 01-11-2009 13:21
    Reactie

    Beste opvarenden en makers van het programma,

    Wat een prachtige onderneming hebben jullie opgezet. Als Darwin fan en zeeliefhebber was ik dolgraag meegegaan. De website is prachtig en de verschillende middelen van communicatie zijn bijzonder uitnodigend. Maar, wat een gemiste kans, tegelijkertijd. Een aantal afleveringen van het programma lijden zwaar onder het gebrek aan inhoud. Vergelijk de programma's eens inhoudelijk met populair wetenschappelijke programma's van jullie inspirator: de BBC. De meeste afleveringen zijn helaas een aaneenrijging van Ditjes en Datjes geworden waar de aandacht maar moeilijk bij te houden is. het is prachtig om kunst, geschiedenis, wetenschap bijeen te brengen maar doe dat dan ook. Genoeg aanleiding en inspiratie lijkt me, an ook meer dan voldoende aanbod.

    Wat de muziek betreft:inderdaad een beetje te dominant aanwezig, maar ik noem het niet het grootste probleem. Verder vind ik dat de voice-over prima zijn best doet om de serie meer gewicht te geven. Nu nog meer inhoud, graag.

    succes en groeten,

    Peter Cornelis

  • Auteur
    Erik
    Datum
    op 02-11-2009 10:38
    Reactie

    @Eef. Ja, via uitzending gemist geen probleem. Maar het zou via de site toch ook gewoon moeten werken? Ik heb moonlight gedownload, de linuxplugin voor silverlight. Tevergeefs...

  • Auteur
    manoel mano
    Datum
    op 02-11-2009 19:58
    Reactie

    Hello / Congratulations !!!! From Porto Alegre - Brasil
    I would like to know when the expedition will be arrive in Ushuaia.
    We'll be there in December 25 - in the Christmas Time...Have a good trip !!!

  • Auteur
    Pieter Wapenaar
    Datum
    op 07-11-2009 15:33
    Reactie

    Wat een geweldig idee om de reis van Darwin opnieuw te doen. Ben weer opnieuw begonnen te lezen in "De reis met de Beagle". Ben op verschillende plaatsen in Chili geweest waar Darwin ook is geweest. Zijn beschrijvingen zijn heel treffend. De route van "De stad Amsterdam" gaat helaas niet door het Beagle-kanaal, maar ik was aangenaam verrast door het artikel in de VPRO-gids over Puerto Williams. Ik heb vermoedelijk dezelfde vlucht gemaakt als de schrijfster van het artikel. Adembenemend om over dit grotendeels nog woeste en lege landschap te vliegen. Vond de beschrijving over de 'laatste'Yaghan mooi. Veel over deze indianen is te vinden in het boek "The uttermost part of the World"van Thomas Bridges. Sinds kort is dit boek weer te verkijgen. Bridges, wiens vader de stichter was van Ushuaia, heeft de taal van de Yaghan in een woordenboek vastgelegd. Voor een impressie van het Beaglekanaal verwijs ik naar mijn slideshow-filmpje op Youtube (let op de naam van het bootje op de 7e dia), gemaakt in 2007. Helaas is de ''Albatros" van Fleetwood Mac geweigerd als achtergrondmuziek http://www.youtube.com/watch?v=QjvtIAc0dxs

  • Auteur
    Erwin
    Datum
    op 09-11-2009 23:47
    Reactie

    Wat een fantastisch programma!!
    Voor dit soort programma's ben ik lid geworden van de VPRO.
    Klasse..

    Veel succes!
    Groet,
    Erwin

  • Auteur
    Regina van Weerdhuizen
    Datum
    op 11-11-2009 13:35
    Reactie

    Hebben julli contact gehad met "Pinino"?
    Deze man weet alles van walvissen en gaat er dagelijks met bootjes heen. Hij kan jullie er veel over vertellen. Hij woont in Puerto Madryn.
    Groetjes, Regina

  • Auteur
    Arie den Breejen
    Datum
    op 12-11-2009 13:24
    Reactie

    In de Leeuwardercourant van 22 april 1807 (je moet de politieke ontwikkelingen in de wereld een beetje volgen per slot van rekening) kwam ik een bericht tegen "van den Kanonneerbrik Beagle" dat het door de Spanjaar bij Cadiz in beslag genomen schip the Mary in brand had gestoken teneinde het "uit 25000 Wapenruftigen beftaande voor den Vyand onnut te maken"
    Weet iemand of dat dé Beagle is? De geschiedenis van dit schip is in de televisieserie in ieder geval niet behandeld.

    Verder een aardige serie, al vind ik dat de kernvraag, hoe staat het met de aarde, te weinig beantwoord wordt.

  • Auteur
    willemijn koenderink
    Datum
    op 15-11-2009 11:32
    Reactie

    Geachte mensen,
    Hoe gaat het met de zwaar gewonde medewerkers?
    Waarom horen we niets, ik kan nergens iets over ze vinden?
    heel veel mensen leven mee!
    willemijn

  • Auteur
    Hans Muller
    Datum
    op 16-11-2009 08:32
    Reactie

    Beste mensen,
    Allereerst wens ik jullie - de nabestaanden op de eerste plaats - sterkte met het verwerken van het verlies dat jullie geleden hebben.
    En verder heb ik nog een vraag: is het mogelijk om behalve snelheid, windrichting, windsnelheid en hellingshoek ook de vaarkoers aan te geven (bv in een 3-cijferig kadertje)?
    Succes en behouden vaart!

  • Auteur
    Rob Wolfram
    Datum
    op 16-11-2009 15:25
    Reactie

    First en foremost, heel veel sterkte toegewenst aan de nabestaanden van Petra Niegeman en spoedige beterschap toegewenst aan de andere betrokkenen.

    Ik heb een vraag over Afl. 9. Daarin werd een zekere "Rebecca" ondervraagd door Anthony Smith over tijdsbesteding op de Klipper. Was dat soms Rebecca Watson van skepchick.org?

  • Auteur
    Peter
    Datum
    op 18-11-2009 12:43
    Reactie

    vraag: waarom krijgen we niet meer beelden via de webcam van de omgeving? zonet even heeeeeel snel een rondje en vervolgens zien we weer mast en touw. Lijkt me toch voor het meerendeel van de kijkers niet echt intressant. Is het niet leuker ons te laten meegenieten met de beelden van de natuur door de webcam een kwartslag te draaien?

  • Auteur
    peter
    Datum
    op 18-11-2009 12:54
    Reactie

    dank, dit is mooi om tezien

  • Auteur
    Vincent
    Datum
    op 18-11-2009 15:36
    Reactie

    Is er iets te zien over bakboord? Zie door de touwen achter de zeilen een hele groep staan wijzen en fofto's maken?
    Vincent

  • Auteur
    Vincent
    Datum
    op 18-11-2009 15:50
    Reactie

    Hallo? Mogen we met de webcam meekijken wat er te zien is?
    Vincent

  • Auteur
    Vincent
    Datum
    op 18-11-2009 16:13
    Reactie

    Beagle, moet toch een prachtig uitzicht zijn langs de oevers van het magellankanaal. Jammer dat we er totaal niets van meekrijgen.

  • Auteur
    Vincent
    Datum
    op 18-11-2009 16:34
    Reactie

    Schitterend hoor, dank aan de bestuurder van de webcam voor het niet laten zien hoe ontzettend mooi het daar is.

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 23-11-2009 12:44
    Reactie

    Na afloop van het project moet er antwoord komen op de vraag: 'Hoe staat het er nu met de mensheid voor? In elke aflevering zou een klein stukje van het antwoord aanwezig dienen te zijn. Het antwoord zou eigenlijk een soort puzzel moeten zijn, waarbij de 38 stukjes of meer de gehele afbeelding vormen. We hebben nu 10 afleveringen gezien en ik vraag me het volgende af? Welke stukjes zijn er tot nu gevonden om een deel van het beeld te kunnen vervaardigen?

  • Auteur
    tycho
    Datum
    op 23-11-2009 14:05
    Reactie

    Zijn jullie allemaal gestoord of zo ??? De aflevering van gisteren was weer zo slecht dat ik er nu definitief mee stop. Hoef ik me ook niet meer te ergeren , hoe lang Darwin zonder sex kon? en alle andere zeelieden dan ?, en dan die wasvrouw er bij halen , of ze de aanwezigheid van feromonen in de vuile was constateert? wat een gelul. Jullie kunnen onmogelijk iets heel anders zien dan ik zie ,en dit is waar-de-loos. De groeten allemaal , en waar was Sarah Darwin gisteren ?, mogelijk overboord gesprongen , of ik heb haar gemist , om half 10 Peter R de Vries gaan kijken

  • Auteur
    Gerty Bataille
    Datum
    op 23-11-2009 18:36
    Reactie

    Dear Ron Vos and all the Beagles:,

    I fully agree. At the end of this voyage there should indeed be an answer to the question "What is the state of the world?". However, realizing that this is the hardest answer to give as the world is changing all the time and all the results of the research
    --which was done during this voyage-- may not be in yet, it should at least be discussed where the environment and the people who live on this planet are heading as a result of what is happening in the environment, as a result of the influence of human behavior and activity. Besides, if there can already be somewhat of a conclusion at the end of every episode or if it is pointed out a little bit better what has been researched in a particular episode and what the importance or impact of this is in the bigger picture you want to get clear, this could already be a part of the puzzle in the quest to find an answer when it comes to what the state of the world is today and why? This apart from the fact that many things would or could also get tied in better then and that people would start to understand better why Beagle is going into a certain subject matter.
    Just keep on educating us and put us to think at the same time. If Beagle can achieve this, that would be a most wonderful first result because this project is indeed about far more than a beautiful sail on a beautiful ship around the world. No matter how much I, and all the people who watch Beagle, love to go sailing! Also on the internet.
    So keep up with the good work. Making it even better where you can.

    Fair Winds,
    Gerty Bataille, a sailor of Clearwater from Amsterdam.

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 23-11-2009 20:19
    Reactie

    Het is jammer dat nog niemand van de VPRO heeft gereageerd,(ik ben Gerty wel dankbaar) dus wil ik de volgende vraag stellen. Wat hebben de volgende items met elkaar te maken: een archeologisch ei, het uitzicht op Tenerife dat Darwin niet zag, het stof dat er niet was, de sextant, een apparaat dat overboord werd gezet, een nieuw soort inktvis, een gelovige visser, spelende dolfijnen, slaven, aangepast gedrag op een zeilschip, vissen uit een meer in Afrika, meiden en mannen in Zuid Amerika etc. etc.. Om een puzzel die de vraag Hoe de mensheid er nu voor staat op te lossen dienen de stukjes in elkaar passen anders nemen jullie ons in de maling. Of is het beeld wellicht 'chaos' dat jullie ons willen laten zien?

  • Auteur
    Marc
    Datum
    op 23-11-2009 22:45
    Reactie

    Wat gaaf om zo een reis te beleven, voor jullie daar aan boord, samen en met zo een variateit in achtergrond en kennis, en voor ons hier achter de buis of internet, het reizen in luxe- geen last van de bewegingen van het schip en andere beperkingen en wel de mooie discussies en beelden.
    Mijn complimenten voor de beelden, de opbouw van de site, eigenlijk voor het geheel.
    Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen...
    Marc

  • Auteur
    Marc
    Datum
    op 23-11-2009 22:50
    Reactie

    Beste Beagles,
    Fitzroy kreeg de opdracht om de Zuid Amerikaanse kust in kaart te brengen. Weten jullie waarom hij dan via de stille oceaan terug is gevaren? Is dat "zeiltechnisch" sneller met heersende winden, of was er een tweede opdracht?
    Met vriendelijke groet
    Marc

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 24-11-2009 20:04
    Reactie

    .De vraagstelling 'Hoe staat de mensheid er nu voor?' dient in 38 afleveringen beantwoord te worden. Om goed onderzoek te doen naar het antwoord op deze vraag is het noodzakelijk om, voordat het project van start gaat, eerst een aantal mensen, liefst de doorsnee van de bevolking, antwoord te laten geven op de vraag, zodat er na de reis een vergelijk kan worden gemaakt. Ik wil vragen of dat is gebeurd?

  • Auteur
    Gerty Bataille
    Datum
    op 25-11-2009 05:49
    Reactie

    Beste Ron en Beagles,

    Ik zal eens in het Nederlands schrijven want dat kan net zo goed. Als ik je eerste berichtje van 23-11-2009 lees zijn er inderdaad veel onderwerpen in Beagle de revue gepasseerd waar ik ook niet meteen een rode draad in zie en dat vind ik jammer.
    Toen men het eeuwenoude ei op Tenerife had gevonden dacht ik ook dat er meer informatie zou zijn over het belang van archeologie voor de ecologie en de mogelijkheid om met behulp van informatie uit archeologische vondsten vast te stellen hoe het met onze aarde door de jaren heen is gegaan. Aan de hand daarvan zouden we onder andere af kunnen leiden hoe snel bepaalde ontwikkelingen in het verleden zijn verlopen en hoe vlug ze nu gaan. Gaan ze nu sneller dan in het verleden dan is er wellicht wat aan de hand en zou kun je daar de State of the World uit kunnen afleiden.
    De ontdekking van een nieuwe inktvissensoort maakt maar al te duidelijk dat er nog steeds diersoorten zijn waarvan wij mensen het bestaan nog eens niet weten. Als de aarde door overbevolking of klimaatverandering, om er maar eens twee te noemen, echter veel van haar biodiversiteit gaat verliezen is dit niet alleen slecht voor het hele ecosysteem, waarvan ook wij mensen voor ons overleven van afhankelijk zijn, maar gaat er ook informatie verloren over hoe planten en dieren zich hebben weten aan te passen om te overleven en deze informatie kan de mens nog wel eens van nut zijn. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een documentaire die de VPRO eerder uitzond. Daarin hadden biologen ontdekt dat een bepaalde zeesterrensoort op hun tentakels lenzen hadden ontwikkeld waarvan de techniek later met succes werd toegepast in een nieuwe lens.
    Het zij slechts twee voorbeelden die ik hier kan geven, maar dit soort informatie zou niet alleen een duidelijker beeld geven van de State of the World. Het kan er ook toe bijdragen dat mensen zich meer in de wetenschap gaan interesseren en jonge mensen er misschien hun carrière van gaan maken. En dat is dan weer goed voor de State of the World … en Nederland.
    Dat mis ik tot nu toe dus in Beagle. Daarbij wil ik niet vergeten dat je op zo'n reis zo veel dingen tegenkomt die je de mensen wilt laten zien dat het daardoor ook wel eens veel kan gaan worden. En je kunt het misschien allemaal maar een keer doen. Daarnaast ik ben geen wetenschapper, nog programmamaker, ik heb alleen door de jaren heen aan boord van Clearwater les gegeven over het watermilieu en ik heb naar aanleiding daarvan in Nederland een degelijk programma opgezet. Je kunt dus gerust zeggen dat ik wel het een en ander over lesgeven op dit gebied weet. Voor een televisieprogramma loop je dan echter ook het gevaar dat je te educatief bezig bent en ik weet niet of dit de bedoeling is. Het moet wel leuk blijven want anders haken mensen te snel af en mis je je doel helemaal.
    Over hetgeen je in je tweede bericht schrijft: Had wel leuk geweest als we na hadden kunnen gaan wat het effect van Beagle zou zijn. Zijn we naar aanleiding van al die uizendingen ons ook bewuster geworden van de State of the World? En willen we daar naar aanleiding daarvan ook wat aan gaan doen? Mijn ervaring is dat we met iedere poging, om mensen op een goede manier bewuster te maken van alles, een beetje helpt. Totdat het tij keert. Een conclusie aan het einde van de serie lijkt me meer dan een MUST want daar gaat het programma toch om. Wat is nu de State of the World? Een vervolg erop: Graag! Want dat het hier niet bij kan blijven en dat er echt wat moet gaan veranderen lijkt me duidelijk.
    So keep on educating us in an entertaining way and make it even better where you can.

    Fair Winds,
    Gerty Bataille, a sailor of Clearwater from Amsterdam.

  • Auteur
    vleugels
    Datum
    op 26-11-2009 14:15
    Reactie

    Vandaag , do. 26-11-09 zag ik een aflevering van BIO-bits op Teleac school-tv , veel feiten over de evolutie werden in korte tijd duidelijk gemaakt in begrijpelijke taal , de uitzending was dan ook oneindig veel beter dan alle afleveringen van Beagle bij mekaar opgeteld en waarschijnlijk heel wat goedkoper geproduceerd .
    n.b. In de jaren ' 70 keek mijn vader altijd naar "zum blauen Bock"
    op de duitse tv , ik dacht als kind dat dat programma zo slecht was dat het nooit overtroffen kon worden , ik had het mis , Beagle is met zekerheid slechter . Vooral omdat "zum blauen Bock " pretentieloos amusement was , wat van Beagle niet gezegd kan worden , die stomme proefjes , die sullige interviews en flauwe grappen moeten het geheel een intelectueel sausje geven , maar wie daar intrapt..?
    Goede reis verder , maar ik haak af

  • Auteur
    Peter
    Datum
    op 28-11-2009 19:06
    Reactie

    Jongens/meisjes, please, we kijken nu al 3 uur naar het achterdek. Is er daar dan geen mooie natuur te zien?

  • Auteur
    L Buijs
    Datum
    op 29-11-2009 11:52
    Reactie

    Ik volg de serie met plezier, maar waarom in vredesnaam gekozen voor silverlight als codec?! Waarom meewerken aan de slechte 'producten' van het toch al veel te dominante Microsoft, terwijl er met Quicktime, avi en .swf algemeen geaccepteerde standaarden zijn voor online video? Waarom mensen wéér een nieuwe plugin door de strot drukken?

    Ik weiger de silverlight plugin te installeren en vraag beleefd maar dringend om een quicktime of Flash versie.

  • Auteur
    Peter
    Datum
    op 29-11-2009 15:27
    Reactie

    @L Buijs: http://www.omroep.nl/live/vpro/vpro_beagle.asx. Dan heb je het flash bestand.

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 30-11-2009 15:46
    Reactie

    Jammer dat er nog steeds niet door de VPRO is gereageerd. Hierbij het volgende.
    De uitzending van zondag 29 november voegt weer een factor toe aan de brij van elementen die tot nu toe aan de kijker is voorgeschoteld, namelijk Darwins onderzoek naar prehistorische dieren en zijn gevolgtrekkingen. Willen jullie nu echt met deze chaos proberen de vraagstelling 'Hoe de mensheid er nu voor staat' beantwoorden? Waarom hebben jullie geen gebruik gemaakt van het verhaal als bindend middel. Geert Mak, een van de grote voorstanders van deze werkwijze, heeft jullie juist zo'n prachtig voorbeeld aan de hand gedaan. Waarom zijn methode niet gevolgd? De reis rond de wereld met een prachtig zeilschip als verhaal is jullie in de schoot geworpen en jullie maken er geen gebruik van. Ga eens aan Geert Mak vragen om jullie uit dit moeras te halen. Wie weet kan hij wel Darwins elementen in de rest van de uitzendingen invoegen.

  • Auteur
    Siegfried Woldhek
    Datum
    op 02-12-2009 15:34
    Reactie

    Hoe is het toch mogelijk om zo'n prachtig idee zo grondig te verknoeien!? Het schip is weergaloos, de route fantastisch, het gezelschap bijzonder, de uitzendtijd riant. Alles lijkt voorhanden om de betekenis van 'de belangrijkste reis ooit' te laten beleven. En wat krijgen we voorgeschoteld: bagger, prietpraat, onzin, en flauwekul. Dat er van de megalomane aankondiging ("ze hebben maar een doel: een antwoord vinden op de vraag hoe de wereld er nu voorstaat") niets terechtkomt spreekt vanzelf. Maar waar is Darwin, waar is het begin van een uitleg over de evolutieleer? Waarom grijpt niemand bij de VPRO in nu het nog kan?
    Siegfried Woldhek

    PS. Ik zag zo gauw niet hoe ik het bericht bij de reacties kon posten en daarom doe ik het maar hier.

  • Auteur
    wim
    Datum
    op 03-12-2009 13:45
    Reactie

    Als oud-telegrafist (1951) volg ik met plezier jullie tocht via Google Earth, door de coördinaten in te vullen. Is het ook mogelijk jullie koers te zien en te volgen. Ik voel me gewoon aan boord.
    Goede vaart. Wim

  • Auteur
    John Demon
    Datum
    op 06-12-2009 23:32
    Reactie

    Er zal in de toekomst anders tegen Darwin aangekeken worden.
    Ja; hij kwam met de evolutietheorie en hij heeft gelijk.
    Het zwaartepunt van zijn bevindingen zal zich echter verschuiven naar de bewustwording van de mensen dat de evolutie in volle gang is en dat wij er met z'n allen deel van uitmaken.
    Wij kunnen ons nu op de zesde dag plaatsen.
    God is veel groter dan men aanneemt.

    Met vr. gr.
    John D

  • Auteur
    Elly
    Datum
    op 10-12-2009 14:51
    Reactie

    Hé, bemanning van de clipper, jullie hebben vast al veel geschreven over jullie ervaringen.
    Heb je een verhaal eventueel met een foto erbij die je wel op onze website www.grotezeilvaart.nl geplaatst wil zien, mail het dan naar scribo.mare@orange.fr
    Op de site www.maritiemeschrijvers.nl kunnen ook verhalen worden geplaatst.
    Gebruik hetzelfde mailadres.

  • Auteur
    jaap van den Brink
    Datum
    op 12-12-2009 02:43
    Reactie

    @Eef en/of internetredaktie, blijkbaar hebben grapjassen een mogelijkheid gevonden om bijv het item "Over Beagle" te overspoelen met een stroom onzinberichten. Vorige week ook al eens met al die viagrareclames. Heb het idee dat de site er traag van gaat lopen. Het lukt me al niet meer om 't te openen. Sterkte ermee

  • Auteur
    jaap van den Brink
    Datum
    op 14-12-2009 16:29
    Reactie

    @ Beagle-Redaktie, misschien zijn jullie er al heel druk mee, maar 't item "Over Beagle" met daaraan vast alle info over schip en reis in het linkernavigatievenster kan al een poos niet eens meer worden geopend door het volstorten van de mailbox met emmers vol onzinberichten van enkele willekeurige steekwoorden. Lijkt me een spammer met aandacht tekort. Zo te zien worden ze regelmatig verwijderd maar het openen van dit geteisterde item wil maar niet lukken. Heb m'n computer al meerdere keren moeten re-booten omdat ie hierin helemaal vastdraait. Ook als ik de Beagle-site een poos open laat staan en dan "refresh" gooit ie m'n computer uit. Dit is bij geen enkele andere site uit mijn favorieten het geval. Niets aan te doen? Vr.gr. Jaap vd Brink

  • Auteur
    Marjon Veerkamp
    Datum
    op 17-12-2009 17:30
    Reactie

    Kreeg vandaag de sleutelhanger. Geweldig!!! Thanx! ben een enorme fan, wilde dat ik erbij kon zijn, maar geniet van de tweets, de facebookpagina, de website en de programma's! Veilige vaart! en fijne feestdagen uit Amsterdam gewenst!

    Marjon

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 18-12-2009 14:11
    Reactie

    Ik weet wel dat niemand van de VPRO op kritiek wil reageren, maar toch wil ik weer het een en ander opmerken, vooral nu jullie ruim een kwart van de tv kijkers zijn kwijtgeraakt.
    1. De vraag hoe de wereld ervoor staat wordt deze week tijdens de Kopenhagen top ruimschoots beantwoord. Het programma expeditie Kopenhagen is fantastisch, gemaakt door journalisten die weten wat ze moeten vragen. Ook de opzet is zeer eigentijds. Het is zo jammer dat dat jullie niet lukt.
    1. Als jullie een aflevering maken, vragen jullie je dan af of die aflevering ook gewoon vanuit Hilversum gemaakt had kunnen worden?
    Laat in Beaglesnaam nou eindelijk iets zien van de reis die jullie ondernemen. Gewoon het verhaal: ik zeil van A naar B en wat maak ik mee. Dat is toch niet zo ingewikkeld. Vergelijk jullie reis met die van de HMS Beagle
    2. Als je misstanden zoals overbevissing, gletsjers die smelten wil belichten dan moet het nieuwe informatie zijn en niet zoals al eerder is opgevallen dat de kijker die informatie al lang weet.
    Wil je het toch belichten laat zien wat het alternatief is. Laat de samenwerking op het schip zien. Vertel iets over zeilen want windkracht is een van de allerbelangrijkste energiebronnen. Een zeilschip als alternatief voor de koopvaart zou zeker belicht kunnen worden. Laat de natuur zien waarin het schip vaart.
    3. Zoals al anderen hebben gezegd, maak de intro korter.

  • Auteur
    jaap van den Brink
    Datum
    op 19-12-2009 05:34
    Reactie

    @Ron, om te beginnen sluit ik me bij je aan waar het "Expeditie Kopenhagen" en "Wat is de Beagle-missie nu echt?" betreft. Ben het tot nog toe met jou en andere critici eens dat er zowel wetenschappelijk als educatief reeds beter materiaal bestaat om ons over de staat waarin de wereld sinds Darwin verkeert te informeren. Verder weet je zóveel over de "Stad", haar oorsprong en de Nederlandse zeilvaart, hebt er zelfs meerdere boeken over geschreven. Ik snap dat je liever ziet dat je boeken gekocht worden maar wil je misschien bij vragen over het schip, zoals laatst bijv. over het boegbeeld, je kennis niet met ons delen?
    Vr.Gr. Jaap van den Brink

  • Auteur
    Mieke Niet
    Datum
    op 19-12-2009 14:41
    Reactie

    he, klopt het dat er ineens geluid bij de site te horen is? Is dat het geluid van de plek van de webcam?
    Als dat zo is: leuk!! Nu voel ik me nog meer 'erbij'!

    goede vaart, Mieke

  • Auteur
    ron de vos
    Datum
    op 20-12-2009 18:44
    Reactie

    beste Jaap van den Brink. Het is zo dat er tot nu nog geen enkele mogelijkheid is geweest om iets over de clipper Stad Amsterdam te vertellen. Daarnaast bedenk ook dat er vanaf de bouw heel weinig belangstelling is voor het schip en de bemanning. Het verhaal achter het boegbeeld was me volledig ontschoten. Jij haalde een artikel op en ik heb dat wat aangevuld. Je kan me niet kwalijk nemen dat ik er niet meer over weet te vertellen . Het gaat me ook niet om meer boeken te verkopen. Het gaat erom dat ze een indrukwekkende verhaal vertellen over een onwaarschijnlijk mooie reis. Ik ben enorm teleurgesteld dat hen dat niet lukt.

  • Auteur
    jaap
    Datum
    op 05-01-2010 12:56
    Reactie

    @ Kees Kraak, als je tenminste nog kijkt...'t is alweer even geleden.
    De oude Socrates lukte het slechts met zeer veel moeite z'n mede-Atheners tot zelf-reflectie en zelf-kritisch vermogen te bewegen en van daaruit te veranderen en te verbeteren. Er lijkt weinig veranderd sinds de oude Grieken.
    Zelf log ik nog slechts eenmaal per week in. De aanvoer van nieuwe berichten en wetenswaardigheden op de Site gaat zó langzaam dat die freq. méér dan voldoende is. Met de "Live-data" gaat het na 4 maanden nog steeds slechter als met het ozon-gat. Het volgen van 't schip is daarmee niet te doen en op een gegeven moment zelfs niet leuk meer en dat vind ik jammer. Ik neem je kritiek ter harte en dank dat je me 't beste toewenst.
    Alleen begrijp ik dan weer niet dat je mijn kritiek later niet slechts deelt maar zelfs overneemt zonder even terug te komen op je aanvankelijk euforische berichten over dit project waarvan ik steeds meer ga vinden dat Cousteau 't qua vertellen van het millieu-verhaal zowel programmatechnisch als natuurwetenschappelijk 30 jaar geleden al "beter" deed. Hoe "Mel de Orca" zijn familieleden leert jagen is op o.a. Nat.Geographic regelmatig uitgebreid te bewonderen. Jammer dat je dan na 7500 zeemijlen varen niet méér weet te vertellen "dat hij zijn inmposante rugvin wel laat zien maar er die dag blijkbaar geen zin in heeft" Die (archief) beelden zijn er toch? Waarom dan niet gebruikt...?? Ook onze zuiderburen verschaffen (zonder schip) een beter inzicht in bijv het probleem van overbevissing, niet alleen mondiaal maar met name ook de gevolgen voor de Zuid-Amerikaanse regio en de autochtone bevolking van bijv. Chiloë. En wat de diepere gevolgen van de zalmkwekerij zijn voor zowel mens als natuur, waarmee ze een ander, breder licht werpen op het probleem..( bijv. uitzending van "Vranckx" op Kanvas vorige week). De Beagles kwamen weinig verder dan te constateren hoe troosteloos het er sinds Darwin's bezoek kennelijk nog steeds was. En hoe mooi de beelden af en toe ook zijn.. het blijft voor mij nog steeds een onsamenhangende brei van verslagjes die mij nauwelijks inzicht verschaffen.
    Wie Darwin was en wat hij betekend heeft had ook in twee mooi en goed gemaakte docu-afleveringen gekund.
    Televisie maken is toch een beeldverhaal vertellen ?
    Ik vind het (sorry hoor..) een beetje tot "Readers-inDigest" nivo verworden.
    Verder Kees, genieten en open staan voor positieve zaken is heus niet erg lastig. Maar dan zul je je voor de onwillige en onveranderlijk negatieve zaken moeten afsluiten.

  • Auteur
    RGeurtsen
    Datum
    op 07-01-2010 22:19
    Reactie

    Dames en heren

    Wat bijzonder jammer dat de live data nog steeds niet 'stromen', en de nieuwtjes ook zo traag gaan. Teleurstellend web-gebruik. Aub herstel dit nou, en gooi er dan wat extra PR tegen aan.

  • Auteur
    Jantine
    Datum
    op 08-01-2010 12:46
    Reactie

    In de VPROgids zag ik dat morgen, zaterdag 9 januari om 21.45 u. op ned.2 de scheepsjournaals van de Beagle worden uitgezonden!

  • Auteur
    Gerty Bataille
    Datum
    op 10-01-2010 23:53
    Reactie

    Dear R. Geursten and Beagle crew,

    Ik ga de webcam gek genoeg ook steeds meer missen. Ik kijk er niet de hele dag naar, maar ik heb wel ontdekt dat ik tijdens een pauze toch graag even zie hoe het reilen en zeilen aan boord gaat. En dat het daarbij om een stuk betrokkenheid bij alles gaat.
    Ik kan ook begrijpen dat er tussen kerst en nieuw jaar minder berichten op het Beagle net geplaatst werden en dat dit er weer meer zullen worden als de uitzendingen weer beginnen.
    Hetgeen ik echter ook verwacht had is dat er meer mensen op het internet zouden inbloggen. Beagle geeft iedereen in Nederland, en ook daarbuiten, een geweldige kans om je mening over een aantal dingen te geven. Er zijn mensen die dit ook doen en soms zitten we daarbij ook wat te sikkeneuren, maar ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat dit allemaal mensen zijn die Beagle het graag zo goed mogelijk willen zien doen. Betrokken mensen dus .. en die moet je koesteren !! Een aantal mensen van Clearwater in de USA zetten een aantal jaren geleden de Turtle Island Sloop Club op om leden die niet langs de Hudson rivier woonden meer kansen te geven om betrokken bij het reilen en zeilen van de organisatie te blijven. Sindsdien schrijven we onze mening over iets dat ons na aan het hart ligt op het internet en dat heeft heel aardige discussies gegeven. Op het Beagle net had ik daar ook meer van verwacht en omdat dit een landelijk programma is ook door meer mensen. Misschien zijn we dit in Nederland nog niet zo gewend of zijn we meer afwachtend alvorens dit te doen. Te meer omdat ik soms het gevoel heb dat er veel meer mensen zijn die het Beagle net bezoeken, maar dat velen van hen nog niet inbloggen. Dit kan aan de onbekendheid met een bepaald onderwerp liggen en dan is er nog veel educatief werk te doen. Het kan echter ook aan de PR liggen en dan wordt het tijd om hier wat aan te doen. Hoe doen we dat in de USA: Come and join. Geef je mening. Mensen aanmoedigen om betrokken te zijn.

    Fair Winds,
    Gerty Bataille, a sailor of Clearwater from Amsterdam.

  • Auteur
    Anne Marie Lemson
    Datum
    op 17-01-2010 22:10
    Reactie

    Beste mensen,
    Naar aanleiding van de rondgang op het schip heb ik niet kunnen constateren dat jullie biologisch hebben in geslagen.???!!!
    Hoe komt dat? Valt mij tegen!
    Anne Marie Lemson

  • Auteur
    Hans Schene
    Datum
    op 17-01-2010 22:35
    Reactie

    Dag allen,

    Gaarne vat ik alle op het Beagle project geleverde kritiek, al dan niet vanuit betrokkenheid, samen onder het, in dit verband treffende spreekwoord; "de beste stuurlui staan aan wal". Het is werkelijk van een ongeëvenaarde aanmatigende azijnpisser instelling om vanachter de eigen pc kritiek te hebben op vorm en inhoud van dit project. Het devies voor hen die genoemde vorm en inhoud niet vinden aansluiten bij de eigen behoeften aan beeld en informatie is al even simpel als voor de hand liggend: Kijk niet meer naar de Beagle op zondagavond, haal de link naar de site uit je favorites en lees een wetenschappelijk onderzoek over een onderwerp naar keuze. Vooralsnog volg ik zelf met veel plezier deze reis op tv en internet. Aldus bij deze hartelijk dank aan allen die dat mogelijk maken.

  • Auteur
    jack Breed
    Datum
    op 20-01-2010 07:48
    Reactie

    Over de aflevering met Thompson aan boord. Deze man kan hier nu wel mooi voor een soort beminnelijke god spelen maar ondertussen jaagt hij de oorspronkelijke bewoners van zijn land, deelt Chili in tweeën en laat geen normaal mens door zijn park trekken al wil je in Chili gewoon omhoog of omlaag. Zelfs niet ter paard. Gelukkig was de benneton familie niet aan het woord want dat zijn helemaal een stel smeerlappen,die in de westerse wereld de cultureel betrokkenen uithangen en in vooral Argentijns patagonie de oorspronkelijke Mapuche verdrijven. De Mapuche zijn nog nooit door iemand overheerst, niet door de incas en niet door de Spanjaarden. Het zuiden is hun territorium en daar zorgen ze heel goed voor. Mapuche betekend mensen van de aarde. Deze mensen kappen geen oerbossen, doen niet aan overbevissing, vervuilen de aarde niet. Nee dat hebben de Noord-Amerikanen die heel Zuid-Amerika leegroven tot vandaag de dag op hun geweten. Jullie integriteit valt me enorm tegen. Kijk eens op www.folil.nl
    jack

  • Auteur
    Carla
    Datum
    op 05-02-2010 23:52
    Reactie

    Jullie boffen enorm. Vandaag verscheen een bericht dat er boven Frans-Polynesië een wervelstorm woedt, OLI genaamd. Op Tahiti zijn een driehonderdtal huizen verwoest en er zijn slachtoffers gevallen. De golven bereiken een hoogte van 7 meter ! De cycloon drijft af verder naar het zuiden en wint nog aan kracht. Ah, die paradijselijke eilanden...

  • Auteur
    A.Wetrings
    Datum
    op 07-02-2010 21:57
    Reactie

    waar is lex Runderkamp gebleven. Hij was bij de eerste uitzendingen prominent aanwezig en wordt nu (febr. 2010) niet meer genoemd ?

  • Auteur
    Nora
    Datum
    op 11-02-2010 23:59
    Reactie

    Op 30 januari 2010 is Ursula Darwin, de achterkleindochter van Charles Darwin overleden op de gezegende leeftijd van 101 jaar. Ursula was een bekende pottenbakster en beter gekend onder de naam Ursula Mommens, de naam van haar tweede echtgenoot..

  • Auteur
    Niek Pikaar
    Datum
    op 12-02-2010 16:13
    Reactie

    Hallo,

    Volg met veel belangstelling de reis van de "Stad Amsterdam"

    Op 13-2-2010 komt de expeditie aan in Sydney.
    Onze dochter woont al enige jaren in Sydney en gaat morgen (13-2-2010) aan boord van de "James Craig" de "Stad Amsterdam" tegemoet varen en begroeten.

    Op die manier zijn wij in het koude Nederland toch een beetje aanwezig bij dat leuke moment.


    Wij kijken met veel plezier naar de uitzendingen.


    Hartelijke groeten,


    Henny & Niek Pikaar
    Rotterdam

  • Auteur
    bee
    Datum
    op 13-02-2010 22:11
    Reactie

    ha ik ben niet de enige die lex mist[die nu even thuis zit zoals ik begreep van zijn stukjes] en mis eef ook heel erg,
    sinds die 2 van boord zijn is het echt niet zo leuk meer.
    volge alles vanaf eerste dag [steeds weer ffjes kijken!!]
    maar sinds die 2 weg zijn is mijn betrokkenheid een stuk verminderd,ben heel blij met stukjes van richard maar erder wordt er nog weinig gedeeld over het reizen aan boord zelf,
    en de webcams zijn een beetje om scheel te worden met dat gewissel zo snel.
    erg jammer als het zo eindigd.
    hopelijk komen deze 2 reporters snel terug [of 1 ervan is ook al stuk beter, beleven wij ook de reis zelf weer mee!!!

  • Auteur
    Louk
    Datum
    op 14-02-2010 07:46
    Reactie

    Iets moois van Homeros (Oμηρος).... voor jullie:

    " Wens dat de weg lang mag zijn. Dat er vele zomerse morgens zullen komen waarop je met grote vreugde en genot onbekende havens zult binnenvaren" .....

    Dank voor jullie fantastische programma !! ga nog heel lang door.

    Groet Louk

  • Auteur
    Frederike
    Datum
    op 14-02-2010 15:00
    Reactie

    @bee Je hebt volkomen gelijk. het is een saaie site. Af en toe gaat het iets beter maar het klapt ook zo weer in elkaar.Vanaf het begin is er gevraagd om een dagboek bij te houden van de reis. Zo moeilijk is dat toch niet? Je reist van A naar B en dit is er gebeurd en dat noteer je.Er is nooit gehoor aan gegeven. AVONTUUR werd ons in de promo beloofd.Dat zal zeker zo zijn voor de opvarenden en de medewerkers maar op de site blijft daar alleen maar iets armzaligs van over, zeker gezien doel en inhoud van de reis.Een keer in de week kijken op de site en je bent weer helemaal bij.Jammer!

  • Auteur
    Frederike
    Datum
    op 14-02-2010 17:02
    Reactie

    Graag wil ik nog even duidelijk maken dat mijn kritiek .niet bedoeld is voor alle blogschrijvers.Met veel belangstelling en grote waardering.. heb ik ze allemaal gelezen.Dat geldt ook voor de filmpjes en de scheepsjournaals.Wat ik mis is een levendig reisverslag.

  • Auteur
    jaap van den Brink
    Datum
    op 14-02-2010 17:49
    Reactie

    @ Bee & Frederike,
    volledig mee eens, vanaf de dag dat deze reis als belangrijk, spannend, avontuurlijk, interactief en vooral als duurste productie ooit op Nederlandse televisie werd gepresenteerd heb ik alles met deze gewekte verwachtingen gevolgd. Als je kritiek levert op wat er niet lukt of waargemaakt wordt je ofwel als "azijnpisser" bestempeld, ofwel wordt je reactie vlot van de RSS- reacties (onder aan de site) gehaald terwijl de meest onbenullige vragen over bijv.de route daar weken blijven staan. Onze kritische noten worden kennelijk niet op prijs gesteld. Af en toe prachtige beelden en verhalen, ontegenzeglijk waar, maar daarna zakt 't meteen weer in.

  • Auteur
    Karel de Vries
    Datum
    op 15-02-2010 18:58
    Reactie

    "Meer Daniels op beagle/vpro.nl."
    Goh. Leuk. Interessant. Prachtvisie op het ontstaan van leven.
    Snel naar die site.
    Mooi hoor.
    Zoeken.
    Nog een keer zoeken.
    WAAR DAN?

  • Auteur
    Erik
    Datum
    op 16-02-2010 14:48
    Reactie

    Over het ontstaan van leven:

    http://www.universetoday.com/2010/02/15/meteorite-holds-millions-of-unidentified-organic-compounds

    Interessante informatie...

  • Auteur
    Mathias
    Datum
    op 20-02-2010 13:48
    Reactie

    Zeer geachte Beaglers,

    Fantastisch om iedere week van de Beagle reis te kunnen genieten waarvoor wij zeer dankbaar zijn.

    Een vraag van ons om zo mogelijk nog meer diepte en vervolg aan Darwin's onderzoek en deze reis te geven:

    Is het mogelijk om Bruce Lipton uit te nodigen om een stuk mee te varen en zo zijn commentaar en input op het gebied van zijn specialisme toe te voegen?

    http://www.brucelipton.com/

    Nogmaals dank voor deze prachtige en zeer gewaardeerde onderneming.

    Lucienne en Mathias

  • Auteur
    Bruno D.
    Datum
    op 21-02-2010 22:39
    Reactie

    Beste,

    De aflevering over DNA en alles erond was mooi en interessant.
    Was het echter niet mogelijk om BRYAN SYKES meer te betrekken in de DNA-analyse van de Polynesiërs? Hij heeft immers de doorslaggevende bewijzen aangebracht voor de Aziatische oorsprong ("De Zeven Dochters van Eva").

    OK, blijven gaan voor waarheid...(Niet DE Waarheid!!!)

    The serie about DNA was beautifull and interresting.
    However wasn't it possible to get the coöperation of BRYAN SYKES in the aspect of the DNA-analyses of the Polynesian people? After all it was mainly his research (mitochondrial DNA) that delivered the DNA-Proof of the Asian origine of the Polynesian people... ("The seven daughters of Eve").

    OK keep up the quest... greetings

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 22-02-2010 14:15
    Reactie

    Omdat er door de verantwoordelijke programmamakers nooit op kritiek wordt gereageerd, heb ik mijn commentaar op de serie In het kielzog van Darwin op www.grotzeilvaart.nl laten zetten. Klik op Reacties VPRO programma Beagle.

  • Auteur
    Gerty Bataille
    Datum
    op 23-02-2010 21:03
    Reactie

    Oke, wel reageren, niet reageren, maar dit is wat ik er van begrijp. Er is een project en dat is reuze leuk. Of dit project nu goed gaat of niet, daar gaat het nu niet om. Het project is alleen zo leuk dat iedereen graag mee wil doen en daar is het project ook voor bedoeld. Alleen het project moet wel goed door kunnen gaan en als iedereen daar nu aan gaat trekken, zelfs met de beste bedoelingen, komt er niets meer van terecht. Er is een script, er zijn doelen gesteld en met een project moet je je daar ook aan houden om er goed mee door te kunnen gaan. Positieve input is goed omdat dit het alleen maar beter kan maken, maar eraan gaan trekken zodat het alle kanten op zou gaan vliegen en er veranderingen moeten komen die op de korte termijn vaak ook nog eens niet mogelijk zijn, maakt alles alleen maar kapot. Niemand kan aan zo'n project nog leiding geven want iedereen weet het beter of wil wat anders. Ik weet waarover ik schrijf. Ik heb het eens meegemaakt. Dus niet doen. Gewoon met Beagle mee blijven zeilen en doorzeilen. .

  • Auteur
    Marcel Oehlen
    Datum
    op 28-02-2010 10:46
    Reactie

    Vanaf het begin volg ik jullie serie op VPRO-TV. Ik begin ook steeds meer de website te ontdekken. Wat een FANTASTISCH project is dit! Iedere week kijk ik uit naar de nieuwe aflevering, die ik beschouw als het TV-hoogtepunt van de week en vaak 2x bekijk. Vandaag ontdekte ik dat er ook aan de jeugd is gedacht bij Villa-Beagle. Als ik niet al jaren lid van de VPRO was zou ik het direkt worden! De Engelsen zullen wel stikjaloers zijn dat "wij" zo'n schitterend project draaien met "hun" belangrijkste wetenschapper en dat ze zelf niet op het idee zijn gekomen. Lof lof LOF!

  • Auteur
    janT
    Datum
    op 28-02-2010 22:12
    Reactie

    Ik begon dit project te volgen met hooggestemde verwachtingen. Dat mocht ook wel als je de pretenties van de onderneming en de voorbeschouwingen las en hoorde.
    Nu, na bijna een half jaar, ben ik er wel zo'n beetje klaar mee. Mijn warme belangstelling is omgeslagen in bittere teleurstelling. De zelfvoldaanheid, de belerende toon, ik heb er geen zin meer in. Neem de aflevering van vanavond: zichzelf superieur achtende zelfingenomen kwasten vertellen ons hoe slecht het superioriteitsgevoel en de zelfvioldaanheid in de 19e eeuw wel niet was. Om de boodschap helder over te brengen wordt nog even de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald. De reis van Darwin met de Beagle was ongetwijfeld belangrijk, de reis van de Stad Amsterdam is een beschamende vertoning geworden!

  • Auteur
    Johan
    Datum
    op 28-02-2010 23:18
    Reactie

    wat een rommelige site

  • Auteur
    Mark
    Datum
    op 06-03-2010 04:45
    Reactie

    Hallo allemaal!

    Ik zag 'Beagle' vandaag voor het eerst.Echt een schitterend programma! Zouden de publieke omroepen veel vaker moeten uitzenden; zeker op tijden dat er alleen maar call-tv programma's op de buis zijn! Daarbij is het een op-en-top realistisch, multicultureel, geografisch, naturalistisch, sociaal-ethisch en tevens entertaining programma!

    Waar kan ik me aanmelden voor de volgende versie?!? Lijkt me magnifiek om hieraan deel te mogen nemen. Helaas heb ik geen zeil ervaring, maar dekslet lijkt me ook een uitdaging ;-)

    Groeten van Mark

  • Auteur
    bee
    Datum
    op 14-03-2010 23:28
    Reactie

    leuk dat eef weer even aan boord was,
    en jammer dat ze weer weg gaat.
    en wat me trouwens ook opviel,
    is dat sinds HANS FELS aan boord is de filmpjes cq verhaaltjes veel meer aan de verwachtingen voldoen zoals beloofd werdt,
    een spannende reis die we mee zouden maken!!!!!!
    fijn hans hoop dat je tot end erbij blijft,..
    dan is het laatste stukje een goede herrinnering...

  • Auteur
    Svarupa
    Datum
    op 15-03-2010 15:04
    Reactie

    Als men echt wil weten hoe het zit en deze fantastische propaganda machine, waarvan vele medewerkers naief niet een weten dat ze daar deel vanuit maken, google dan `forbidden archeologie` of bekijk de website.

    lees ook eens

    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/science/article7060327.ece

    verklaar dit eens met Darwin

    http://img175.imageshack.us/i/54611fb54d4zx8.jpg/

    google ook `ancient giants´

    Op zoek naar de werkelijkhied


    Groeten,

    Svarupa

  • Auteur
    esbee
    Datum
    op 15-03-2010 16:07
    Reactie

    mooi hoor is genieten weer, die dure webcams en verbindingen en dan een cruiseschip en een paar huisjes in beeld!!!
    ga zo door met deze avontuurlijke reis,
    scheelt mij en meerdere met mij veel tijd die we dan maar anders besteden.
    [een fan vanaf de eerste dag [geweest dan nu wel]

  • Auteur
    esbee
    Datum
    op 15-03-2010 18:07
    Reactie

    fijn,dank je wel ,
    een stuk leuker naar "ons eigen dek"kijken.

  • Auteur
    Vincent
    Datum
    op 16-03-2010 11:49
    Reactie

    Heren/dames van de webcam:
    we zien dus echt helemaal niets zo. 1 cam staat naar zeilen te kijken en de rest naar mensen op het dek. laat toch eens wat van de zee zien.

  • Auteur
    bert
    Datum
    op 30-03-2010 05:41
    Reactie

    echt een prachtig programma, ik kijk elke aflevering.
    serieus alle komplimenten waard.

    maar dat nacht tv.....
    ik kijk als ik niet slapen kan, en dan kan ik zo snel slapen.

    de website geef ik op, daar is geen doorkomen aan.

  • Auteur
    M. Gerichhausen
    Datum
    op 31-03-2010 22:44
    Reactie

    Hallo
    Ik wilde graag reageren op uitzendingen van de beagle, waar
    ik elke zondag met veel plezier naar kijk. Heel intresant en zeer leerzaam.Nu ben ik altijd erg geintreseerd in alles wat over
    de wetenschap. over sterrekunde ,het ontstaan van de aarde, de evolutie theorie enz. gaat. Tevens ben ik een aanhanger van Jezus
    en geloof ik in God. Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is om dit te combineren. De woorden van ik geloof in God dus ik geloof niet in de
    evulitie theorie is voor mij ouderwets en achterhaald. Gelukkig ben
    ik niet de enige. De evulitie is een feid en duidelijk bewezen. Evenals het onstaan van de aarde en dat wij van de apen afstammen
    Het scheppings verhaal moet je ook figuurlijk zien.Zie het geloof als
    een voordeel dat je respect moet hebben voor alles wat leeft en dat je je gezonde verstand gebruikt en je medemens goed behandeld.
    Als wij mensen alleen het recht van de sterkte zouden toepassen
    zou dit jammer zijn voor de mensheid. Het is heel jammer dat overal in de wereld het geloof verteld wordt op de verkeerde manier en dat men de werkelijkheid (ontstaan van de aarde enz.) wegstopt.

    groetje, Manon

  • Auteur
    jaap
    Datum
    op 06-04-2010 01:02
    Reactie

    Op 2 tweets van mevr.Ferreira na ( Hoop van harte dat ze haar bagage terug heeft ) nog steeds géén nieuws uit Mauritius. Terwijl de Clipper daar al 2 dagen ligt aangemeerd. Wordt de installatie soms al ontmanteld met 't oog op einde project over 3 weken? Of wordt er op Mauritius nog met postduiven gewerkt? Als je er een 'n 16 Gb USB-stickje meegeeft gaat het echt sneller.
    Werkelijk BELACHELIJK dat jullie in die 2 dagen geen nieuws of beeld deze kant opkrijgen ( behalve foto's voor de familie dan). Site wordt niet bijgewerkt, tijdsverschil stamt nog uit Australië, het schip zou nog onderweg zijn en varende....KOM OP VPRO, dit is toch geen personeelstripje maar een met vele miljoenen belastinggeld gefinancierd wetenschappelijk project? Maak eens waar wat je beloofd hebt in september. Voor een populair wetenschappelijk programma met mogelijkheid tot napraten bestaan er m.i. met name binnen de publieke omroepen reeds goede programma's.
    Wat het volgen van deze zo zwaar aangedikte reis betreft ben ik als nieuwsgierige zeil- en natuurliefhebber nogal teleurgesteld geraakt. Het wetenschappelijk gehalte van deze "ontdekkingsreis" mag sowieso geen naam hebben vergeleken met andere oceanografische onderzoeken. Nee, de scheepsjongens van Bontekoe was wat mij betreft ´n spannender verhaal

  • Auteur
    bee
    Datum
    op 08-04-2010 11:17
    Reactie

    wel erg minachtend tegenover jullie trouwe kiikers om niet fatsoenlijk te laten weten wat er aan de hand is met de verbinding,
    even een berichtje van kantoor ofzo is toch niet zoveel moeite????
    of is dit gewoon een spetterend einde van de reis die iedereen bijblijft dan???

  • Auteur
    Gerty Bataille
    Datum
    op 08-04-2010 19:11
    Reactie

    Dear Bee and Beagles,

    Right, so it is clear: We want more .. of the clipper. If/When you can. She simply has too many Beagle fans.

  • Auteur
    Peter
    Datum
    op 21-04-2010 16:08
    Reactie

    wel jammer dat nu we eindelijk wat beelden van de zee kunnen zien op de webcam voorop dat steeds het beeld wegvalt. Eindelijk iets anders dan dekken en nou dit weer. Heel erg jammer.

  • Auteur
    Peter
    Datum
    op 21-04-2010 17:04
    Reactie

    Na ruim 230 dagen mensen heen en weer zien lopen op het schip vond ik het een verademing dat eindelijk de moeite was genomen iets anders in beeld te brengen: in dit geval de oceaan, althans voor een deel van de tijd, nu het project ten einde loopt (pak em beet 4 dagen).
    Dan is het zuur om te moeten meemaken dat meer dan de helft van de tijd de webcam op zwart gaat omdat er geen verbinding is..
    Zo gaat het hele project als een nachtkaarsje uit en houd ik toch wel een lichte kater over aan de tijd die ik achter de laptop heb gezeten om te volgen wat er allemaal gebeurde en ik denk velen met mij, behalve diegenen die al afgehaakt zijn omdat ze het zat waren alleen maar dekken en mensen te zien. Jammer dat het zo gelopen is en dat we thuis niet meer hebben mogen genieten van de elementen die jullie hebben doorstaan en de natuur die jullie wel hebben gezien en wij niet.Meerere keren hebben een behoorlijk aantal mensen gevraagd om meer variatie in de beelden die tot ons kwamen, helaas, het gebeurde niet tot op het laatst. En nu is het zwart.

  • Auteur
    bee
    Datum
    op 25-04-2010 10:44
    Reactie

    snap absoluut niet dat er wel foto's en verhaaltjes van cleo door gestuurd kunnen wordne en de webcam lekker op zwart blijft staan??
    kan er nu niet even extra moeite hoe dan ook gedaan worden om ons thuis de laatste aankomst te kunnen laten meemaken gedaan worden???
    zuur end hoor..

  • Auteur
    Carla
    Datum
    op 26-04-2010 17:22
    Reactie

    Hebben jullie enig idee hoeveel tonnen kerosine jullie met z'n allen verstookt hebben gedurende dit project? De Europese commissie plant vanaf 2012 een CO2-taks, afhankelijk van het aantal afgelegde kilometer per traject (tot 75 euro per vlucht). Reizen met een zeilschip, gecombineerd met een oneindig aantal verplaatsingen met het vliegtuig, maakt het geheel ongeloofwaardig. Het is altijd de ander die de inspanningen moet doen. Er over debatteren tot daar aan toe maar als het eropaan komt initiatieven te nemen, ho maar. Darwin verbleef vijf jaar op een schip (zijn reizen op land meegerekend). Was het niet authentieker geweest om op dat vlak ook een inspanning te doen en als vaste crew mee te reizen van Plymouth tot Plymouth? Op die manier hadden jullie echt kunnen beleven wat Darwin had meegemaakt. En dan: wat was er mis met Tasmanië en Madagascar, bekend om hun unieke fauna en flora? Waarom geen ommetje langs Ternate gemaakt (in de uitzending laten jullie valselijk uitschijnen dat de clipper er geweest is)? Ten slotte zal het Randstadlogo nu wel wereldwijd bekend zijn...

  • Auteur
    Carla
    Datum
    op 26-04-2010 21:03
    Reactie

    Echter, dankzij dit crossmediale project kon de thuisblijver een stukje van de wereld zien via de live webcam. Ik weet niet wat er sinds Perth is misgegaan. Heb het vermoeden dat we niet alles weten. Heb foto's van (zeil)schepen gezien die de internetbollen verspreid hadden opgesteld op het voor- en achterdek, buiten het bereik van de ra's. Elk initiatief heeft kinderziekten en ik geef jullie het voordeel van de twijfel :). Heb genoten van de aankomst in Rio en Sydney, van het vertrek in Tahiti en Sydney. Unieke beelden waarvoor dank. Ten slotte waren de thuisblijvers toch één keer in het voordeel: je kan nooit vermoeden welk geluk men ervaart over de volumeknop te beschikken wanneer een plaatselijke bard het beste van zichzelf zit te geven... Hopelijk tot weerzien en "fair winds".

  • Auteur
    Hannie Steegstra
    Datum
    op 27-04-2010 21:55
    Reactie

    Gefeliciteerd met de Tegelprijs! Ben trots op jullie!

    Hannie

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 30-04-2010 10:01
    Reactie

    Het is echter wel jammer dat de jury die de Nipkowschijf uitreikt de tv uitzendingen van de beagle als zeer onder de maat hebben beoordeeld.

  • Auteur
    Ron de Vos
    Datum
    op 24-05-2010 20:47
    Reactie

    Ik ben zeer teleurgesteld over het nieuwe record
    U hebt het gepresteerd om in 35 afleveringen 400.000 geinteresseerde tv kijkers te verliezen. U begon met 745.000 en u eindigt met 342.000.

  • Auteur
    eef
    Datum
    op 25-05-2010 11:23
    Reactie

    Ron: het relatief lage kijkcijfer van afgelopen zondag heeft alles te maken met het zonnige Pinksterweekend. Gemiddeld hebben meer dan een half miljoen kijkers elke week de Beagle gevolgd, en dat vinden wij een mooi resultaat. En dan hebben we de sitebezoekers, Gids-lezers, radio-luisteraars en Canvas-kijkers nog niet meegerekend!

  • Auteur
    Ingen Visser
    Datum
    op 30-05-2010 22:52
    Reactie

    Beste redactie,
    ik heb alle afleveringen gevolgd en er van genoten. Het is jammer dat het afgelopen is.
    Het heeft ons zeer dichtbij de beroerde situatie gebracht waarin
    onze planeet zich bevindt. Een compliment voor de opzet van deze
    serie,
    hartelijke groet Ingen Visser

  • Auteur
    Kimmer Jorgensen
    Datum
    op 30-05-2010 23:31
    Reactie

    Hoe zit het eigenlijk met de merchandise? De milieu en fair trade verantwoorde t shirts, dvd's, petjes etc. etc. De opbrengst uiteraard bestemd voor wetenschappelijk onderzoek.

  • Auteur
    Emile van Gestel
    Datum
    op 31-05-2010 11:14
    Reactie

    Dank voor jullie uitzendingen!!! Zeer interessant en veelzijdig. Eén vraag heb ik toch voor de evolutie-bioloog meer: Raakt de mens thans niet overaangepast op nivo van verstand, leidend tot vér-stand van hem-zelf, de ander en het geheel? In gespecialiseerdheid qua onderscheidingsvermogen verdwijnend in de veelheid en ogenblikkelijkheid der dingen. Onderscheid en scheiding tot in het oneindige... Natuurnoodzakelijk misschien de ontwikkeling van een nieuw menstype "Homo reflectens" en exit Homo sapiens? Waar dient de mens eigenlijk voor??? Het is niet de schuld van de mineralen, planten en dieren toch van het beeld wat jullie geschetst hebben op en door deze reis!? Nogmaals dank!!!

  • Auteur
    Ted
    Datum
    op 07-06-2010 23:43
    Reactie

    Fabuleuze serie (in de trend van wat we vroeger hadden ("Verre Volkeren")
    Inspirerend: ik heb mede door jullie serie besloten om me meer te gaan inztten voor natuur en milieu en wel bij de NGO: Sea the Truth.
    Dank,

    Ted

  • Auteur
    Hans Vermeulen
    Datum
    op 13-06-2010 08:51
    Reactie

    En hoe nu verder? Ik ben al een paar weken meer in de war dan normaal.
    Wereldwijde geboortebeperking (voor mensen) lijkt me stap 1 voor een goede toekomst. Hoe organiseer je dit?
    verandering = noodzaak x capaciteit x aansturing

  • Auteur
    eef
    Datum
    op 28-06-2010 11:51
    Reactie

    Kimmer: Beagle heeft verder geen merchandise, maar ik vermoed dat de opbrengst van merchandise van NGO's als het WNF of Greenpeace ook ten goede komt aan natuur/wetenschap.

    Emile: De mens evolueert ook, en het klopt dat wij als soort zelf de grootste bedreiging vormen. Tijdens het Beagleproject is al vaker geopperd dat de aarde / de natuur / bepaalde soorten het allemaal wel zullen overleven, maar de vraag is of de mensheid het overleeft.

Reageer op dit bericht